Koła zębate są elementem wielu mechanizmów, od prostych maszyn po zaawansowane urządzenia przemysłowe. W przypadku zużycia czy specyficznych wymagań technicznych, pojawia się konieczność ich dorabiania. Poniżej przedstawiamy, jak przebiega dorabianie kół zębatych, uwzględniając poszczególne etapy tego specjalistycznego procesu.

Projektowanie i analiza techniczna kół zębatych

Dorabianie kół zębatych zaczyna się ich projektowania, które obejmuje szczegółową analizę techniczną i wybór odpowiednich parametrów zębatek, jak moduł zęba, liczba zębów, kąt uzębienia oraz profil koła. Dzięki oprogramowanie CAD do modelowania kół, możliwe jest precyzyjne odwzorowanie geometrii niezbędnej do zapewnienia ich optymalnej funkcjonalności w konkretnym mechanizmie. Na etapie projektowania uwzględnia się również specyfikację przenoszonych obciążeń oraz wymagania dotyczące smarowania, co jest szczególnie istotne w przypadku kół pracujących w trudnych warunkach przemysłowych.

Obróbka CNC kół zębatych

Po zakończeniu etapu projektowania następuje obróbka CNC, umożliwiająca dokładne odwzorowanie zaprojektowanych parametrów geometrycznych. Oferowane przez nas dorabianie kół zębatych dla firm w Szczecinie odbywa się z użyciem zaawansowanych maszyn CNC, zapewniających precyzyjne profilowanie zębów oraz ich obróbkę powierzchniową, co eliminuje ryzyko deformacji czy mikrouszkodzeń, mogących wpływać na efektywność pracy koła. Obróbka CNC umożliwia również tworzenie prototypów oraz powtarzalną produkcję seryjną.

Wykańczanie i testowanie jakości kół zębatych

Ostatnim krokiem w dorabianiu kół zębatych jest ich wykańczanie oraz dokładne testowanie jakości. W procesie tym stosuje się technologie hartowania oraz powłok ochronnych, aby dodatkowo zwiększyć wytrzymałość koła na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie niekorzystnych czynników środowiskowych. Każde koło zębate poddawane jest także testom wytrzymałościowym i analizie metrologicznej, weryfikując zgodności z projektem. W ramach kontroli jakości sprawdza się m.in. precyzję wymiarów, twardość powierzchniową oraz odporność na ścieranie, aby upewnić się, że koła spełniają wszystkie wymagania techniczne i mogą zostać bezpiecznie zamontowane w docelowym mechanizmie.